Op hakken lopen zonder pijn? | 7 tips

Op hakken lopen zonder pijn? Wie wil dat nou niet? Onder een mooie jurk trek je namelijk het liefst een mooi paar hoge hakken aan. We geven je 7 tips om de pijn te verminderen of te voorkomen.

1. Gebruik een inlegzooltje
Als je op je hoge hakken gaat lopen, komt er veel druk op je voeten terecht door je lichaamsgewicht. Een inlegzooltje kan veel van deze druk verminderen. Je hebt een inlegzooltje voor onder de bal van je voet en één voor onder je hiel. Het vermindert de pijn in je voet niet alleen, maar je krijgt ook minder spierpijn in je kuiten.

2. Gebruik een pleister
Het kan zijn dat de hak op een plek schuurt. Denk bijvoorbeeld aan de achterkant van je voet of bij je tenen. Als je op voorhand op die plek een pleister plakt, heb je een soort ‘beschermlaagje’ gemaakt. De hak zal dan niet meer direct tegen je huid schuren. Daardoor kan je een hoop blaren voorkomen.

3. Kies de juiste maat
Als de hak tijdens het passen al vrij strak zit, kan je de hak beter niet kopen. Het is namelijk zo dat je voeten wat gaan uitzetten als je een tijdje op hakken loopt. De hakken gaan dan nog strakker zitten en dat gaat sowieso voor pijn zorgen.

4. Plak twee tenen aan elkaar vast
Je zal wel denken: moet ik nou mijn tenen aan elkaar vastplakken? JA! Het is namelijk zo dat er een zenuw tussen twee tenen loopt en die veroorzaakt pijn onder de bal van je voet. Het gaat om de derde en vierde teen vanaf de grote teen geteld. Je zal versteld staan hoeveel pijn dit gaat schelen.

5. Kies een hak met een dikke plateauzool
Het is eigenlijk heel simpel. Hoe hoger de plateauzool, hoe lager de hakhoogte voor je voeten is. Je behoudt de lengte wel, maar je geeft je voeten wat meer rust.

6. Kies voor een brede hak
Een brede hak zorgt voor meer stabiliteit van de voet en enkel. Als je op een naaldhak loopt, moeten je spieren van je voeten en benen veel harder werken. Die spieren proberen er bijvoorbeeld voor te zorgen dat je niet door je enkel gaat. Een bredere hak zorgt dus voor meer stabiliteit en rust voor je voeten dan een naaldhak.

7. Neem altijd platte schoenen mee
Als het nou écht niet meer gaat, is het heel fijn als je over kan schakelen naar leuke platte schoenen. Het is niet overal zo fris om op je blote voeten rond te gaan lopen.  

Plaats een review

Pin It on Pinterest

Delen

Deel dit met je vrienden!